In Zweden!

5 juli 2015 - Tiveden, Zweden

Zaterdag 4 juli

Vertrek uit SwifterbantDe planning was om rond 6 uur te gaan rijden, maar het werd iets later ... half acht.
We hadden slecht geslapen door de warmte in huis. Het laatste stukje 'auto inpakken' moest natuurlijk goed gebeuren. Voor 4 weken vakantie moet er immers veel mee. Met passen en meten ging het toch allemaal in de Punto. We hadden zelfs nog een gaatje om gebruik te kunnen maken van de achteruitkijkspiegel. Vooral handig als je in Duitsland rijdt met al die snelle bolides. Toen alles ingepakt was dronken we nog even een kopje koffie op ons bankje voor het huis, even afkoelen. Wat later vertrekken was ook geen ramp, want we hadden genoeg tijd om 's avonds op tijd in Denemarken aan te komen. Althans, dat dachten wij ...

We reden probleemloos via Oldenburg naar Bremen, maar verderop, rond Hamburg, begon de ellende. Omleidingen door wegwerkzaamheden waren de oorzaak. Na de Elbetunnel was de snelweg afgesloten, uitgerekend in dit drukke en bloedhete (vakantie)weekend. Niet te geloven. Wat een ontzettende chaos ontstond er. Er stonden op een gegeven moment veel oververhitte auto's langs de kant van de weg, complete gezinnen met kinderen wachtend op het gele busje van de ADAC. Zo begint je vakantie absoluut niet leuk!
Even later had een grote vrachtwagen het begeven ...gewoon midden op een rijbaan. Door het invoegen was de chaos compleet. Automobilisten raakten, mede door de hitte van 35 graden, gefrustreerd en er werd overal heftig geclaxoneerd.
Er kwam later nog een nieuwe omleiding en moesten we kiezen tussen 2 wegen. We kozen gelukkig de juiste. Het was omrijden, maar we reden tenminste. We hebben er ruim 2 uur over gedaan om voorbij Hamburg te komen. Zo zonde van de tijd. En er zullen veel mensen behoorlijk in de stress hebben gezeten omdat ze ferry's moesten halen in o.a. Kiel.

Camping Lystskov in DenemarkenRond 17.00 uur gingen we de grens Duitsland-Denemarken pas over. Het duurde nog 2,5 uur voordat wij het terrein van camping Lystskov op reden. We waren een beetje gaar, maar lang leve de airco. Daardoor was het vandaag toch nog redelijk te doen in de auto.

Zondag 5 juli (Op naar Zweden)
We hebben goed geslapen omdat het gisterenavond wat afkoelde. Na het ontbijt pakken wij weer in, betalen de rekening en rijden om 8.30 uur weg. Op naar Zweden!
Na Kopenhagen te zijn gepasseerd duiken we de tunnel in en komen voor de Øresundbrug weer boven. De Øresundbrug is een schitterende tolbrug van 16 kilometer lang en verbindt Denemarken met Zweden. De brug is ook bekend van de TV serie 'The Bridge'. Deze serie hebben we toevallig op DVD bij ons om te bekijken. Voor ons is het 11 jaar geleden dat we in Zweden zijn geweest. Toen nog met de caravan. Het is leuk om hier weer te zijn.

Na Malmö rijden we via de snelweg naar Helsingborg. Hier drinken we koffie bij McDonalds. Mmm, regendruppels op de autoruit, maar daar blijft het gelukkig bij. Het is intussen wat bewolkt geworden, maar ook in Zweden hete temperaturen. Ruim boven de 30 graden.
Eén van de vele Amerikaanse oldtimers onderwegDe wegen zijn prima te berijden en het is niet superdruk. We zien veel oude Amerikaanse oldtimers onderweg, van die grote sleeën met zelfs caravans er achter aan. Echt een prachtig gezicht. Kijkend op internet lazen we dat mensen meer oldtimers in Zweden zien dan bijvoorbeeld in Amerika. Grappig. Wij hebben vandaag zeker zo'n 20 a 25 van die grote sleeën voorbij zien komen.
Na Jönköping verlaten we de snelweg. Nu zien we het echte Zweden. Mooie landschappen, roodbruine huisjes, wilde blauw/paarse lupines in de berm en ook de eerste meren. Prachtig. Als we even stoppen voor een foto van het Undenmeer hoor ik geritsel in het bos naast de weg. Ik zie een hertje. Hij blijft even staan, kijkt mij even nieuwsgierig aan en verdwijnt al weer snel in het groen.camping Tiveden in Tived, Zweden
Om half vijf arriveren wij op de zeer verzorgde en mooie camping Tiveden, met Nederlandse beheerders. We hebben een prachtig ruim huisje en zitten op kleine loopafstand van het Undenmeer.
Morgen hebben we nog een rij-dag van zo'n 600 km. Dan blijven wij 4 nachten op camping Snibbens, gelegen aan de Hoge Kust. De Hoge Kust staat op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO en is het hoogste deel van de kust van Zweden. De streek ligt in Midden-Zweden en wordt wel de ‘poort naar Lapland’ genoemd. We gaan het zien en beleven!

Tot nu toe 1369 km gereden. Anders dan het overzichtskaartje aangeeft ...

1. Mia Schouten:
    5 juli 2015
    Kijk, de kop is er af, en alles, ondanks de hitte en tegenslag bij Hamburg, zonder kleerscheuren verlopen. Mooi land, zweden, en wat slim dat jullie het een beetje rustig aan doen en na morgen 4 dagen op dezelfde plek blijven. Goede reis dan voor morgen en geniet van de mooie natuur!
  2. Ria:
    Goedemorgen vakantiegangers,

Al een aardige rit erop zitten en nu even een paar dagen rust,
    heel verstandig! Veel plezier en genieten maar!
  3. Ton en Anous:
    6 juli 2015
    Jullie zijn al aardig op weg naar het hoge noorden! Prachtige natuur daar in Zweden. Ik hoop dat het met de knutten meevalt. Wildlife is natuurlijk leuk, maar je kunt het beter bij de hertjes houden ;-). Veel plezier met fietsen de komende dagen! xx
  4. Frits Mulder:
    Hoi samen,
    Nou is toch nog een heel verhaal geworden. Na een minder goede start nu toch beter geworden lees ik. Ben benieuwd naar de foto's. hoe gaat het met de camera ?
    Veel plezier, rij voorzichtig.
    Groetjes
  5. Jolanda:
    7 juli 2015
    Leuk verslag!!!
    Tja.... volgens mij is héél Duitsland een ramp van wegomleggingen, wegwerkzaamheden en Stau!!!!
    Wij hebben dat ook ondervonden, vandaar we de terugweg vanuit Italië 's nachts hebben, ook gezien de hitte!
    Wij hebben de vakantie weer achter de rug, jullie staan nog in het begin, héérlijk!!!!!
    Nog heel veel plezier en we blijven jullie volgen de komende weken!

Denk ook nog even aan de e-mail, anders weten de schilders de sleutel niet te vinden!

Groetjes vanuit Wieringerwerf
  6. Marina:
    8 juli 2015
    Hai hai,
    Wat een prachtig reisverslag weer! Het lijkt wel of ik naast jullie zit haha, ben ik toch weer op vakantie.Vervelend het begin,maar beter zo dan dat jullie met panne langs de weg staan. Onze vakantie zit er op, Spanje was heerlijk maar ook warm net als hier.Ik heb nog een paar dagen vrij Ron is weer aan het werk.Het regent hier gigantisch, wel lekker voor de tuin en ook voor de hitte in huis. Alleen jammer voor mij haha
    Heel veel plezier samen, geniet ervan en we blijven jullie volgen!
    CIAO X